Varför ingen vägslitageavgift före 2018?

Av: Thomas Ström 2015-10-23

Miljöpartiet gick till val på att införa en kilometerskatt för lastbilstrafik. Och Stefan Löfven har sagt att vägslitageavgifter, ett annat namn för kilometerskatt, ska finansiera utbyggnad av vägar och järnvägar.
Men infrastrukturminister Anna Johansson har för ett tag sedan meddelat att ”vägslitageavgifter visat sig komplicerade att införa av juridiska och tekniska orsaker”, och att någon sådan skatt därför inte kommer att införas under mandatperioden fram till 2018.

Jag tycker att det är helt fel. Varför skulle det inte gå att genomföra här i Sverige?
Det fungerar ju i flera andra länder. Och komplicerade juridiska och tekniska orsaker verkar ju inte vara något hinder när man väl bestämt sig. Se bara på införandet av trängselskatten här i Göteborg. Där gick det hur snabbt som helst.

När det gäller vägslitageavgiften tycker jag att den ska ligga i fordonsskatten. Såväl yrkesmässig- som privattrafik betalar ju sin fordonsskatt och sitt bränsle här i Sverige. Men utländska fordon betalar ingenting. Det gör att konkurrensen blir snedvriden.
När vi kommer utomlands, till exempel till Tyskland, får vi betala vägslitageavgift eftersom vi inte betalar någon fordonsskatt där.

Avslutningsvis ser jag fram emot att följa Örgryte IS i det kommande kvalet till Superettan. Som det ser ut nu, när två omgångar återstår, kommer man att möta antingen ex-allsvenska Mjällby AIF eller IK Frej från Täby. 

 


Foto: Mitten via Wikimedia Commons