Ska bygga 35 000 bränslecells- och batteridrivna lastbilar om året
– Nikola Tre är specialdesignad för Europa
Du som följer min blogg har förstått att jag följer utvecklingen av vätgas med spänning.
Ett mycket intressant företag i sammanhanget är den nya amerikanska uppstickaren Nikola Motors vars ambition är att förse Europa med bränslecellslastbilar och batteridrivna dragbilar.
Just nu bygger företaget en jättefabrik i Arizona, USA, som ska producera 35 000 fordon om året.
Enligt ett pressmeddelande från företaget kommer man att satsa 600 miljoner dollar i anläggningen, som förväntas stå klar 2021. Fabrikens totalyta blir drygt 90 000 kvadratmeter och vid full produktion kommer man tillverka 35 000 enheter om året – med tvåskift.
Den första modellen i fabriken blir Nikola Tre. Det är en bränslecellslastbil speciellt designad för europeiska förhållanden. En batterielektrisk modell av Nikola Tre förväntas kunna levereras till kunder redan under 2021. Modellen med bränsleceller blir tillgänglig 2023. Med bränsleceller kommer lastbilen att ha en räckvidd på mellan 80-120 mil beroende på last och tankas full på 15 minuter.
Till att börja med kommer de första bilar som levereras att byggas i samarbete med italienska Iveco i tyska Ulm. Därför är det inte konstigt att Ivecos ägare i september gick som investerare i Nikola Motor.
I Arizona ska man även producera Badger, världens första bränslecells-pickup. Kombinationen av bränsleceller och batterier ska ge den 900 hästkrafter och 96 mils räckvidd. Från och med i somras har man kunnat beställa en bil.
Jag hoppas kunna återkomma inom kort med hur det ser ut i orderböckerna.
Thomas Ström