Sälj Postnord och bygg ny järnväg mellan Oslo och Göteborg för pengarna
Jag är förvånad över att så få pratar om en ny tågförbindelse mellan Göteborg och Oslo.
Orsaken är säkert pengar, pengar som man planerar att lägga på höghastighetstågen.
Min lösning på problemet är att Svenska Staten säljer sin andel i PostNord och använder pengarna till att finansiera denna tågförbindelse.
Jag har i tidigare inlägg här på bloggen ondgjort mig över såväl höghastighetståg som behovet av en utbyggnad av järnvägen mellan den norska huvudstaden och Göteborg och Nordens största hamn.
Men allra mest upprörd har jag varit över PostNords verksamhet. Sälj det och använd pengarna till att finansiera järnvägen. Sedan får vi se hur länge bolaget kommer att fortsätta som idag när det ska drivas som ett vanligt bolag.
Jag tycker att innan vi ens börjar projektera för snabbtågen måste vi rusta upp det befintliga tågnätet, som hela tiden har problem.
Jag vet till exempel flera som i sitt arbete reser mycket mellan Stockholm och Göteborg. De har tröttnat på tåget och risken att komma försent till var och vartannat möte.
En tågsträcka, som verkar vara en blind fläck för samtliga riksdagsledamöter är den mellan Göteborg och Oslo. Hur förklarar man annars att ingen politiker oavsett partifärg pratar om detta? Vad är det som händer?
Istället pratar de om höghastighetståg och investeringar för flera hundratals miljarder kronor till och med 2030.
De glömmer att Norge och Sverige är varandras viktigaste exportmarknader och få känner till att Sverige exporterar mer i faktiska tal till Norges fem miljoner invånare än vad vi gör till Tysklands 82.
Vi har i dag en fin motorväg mellan Göteborg och Oslo. Man reser snabbare med bil till Oslo än med både flyg, tåg eller buss. Biltrafiken på E6 växer stadigt. Skall vi klara de godsflöden som i dag passerar Svinesundsbron med 2 700 långtradare per dygn plus privatbilar och samtidigt nå de miljömål vi skrivit under i Parisavtalet, krävs en ny järnvägsförbindelse mellan Göteborg och Oslo.
Vad väntar ni på?