Säkra källor hävdar att Landvetter måste investera 500 miljoner för fortsatt utveckling
– Nu skulle det varit bra att ha haft kvar Säve
Nyligen tog jag del av intressant information, som jag sedan kontrollerat vidare.
Enligt säkra källor har det framkommit att Landvetter Flygplats har slagit i taket när det gäller sitt miljötillstånd.
Framöver kan flygplatsen inte ta emot fler bolag som vill öppna nya linjer till och från Göteborg.
För att kunna utöka kapaciteten talas det om en investering på 500 miljoner kronor.
Om detta stämmer är nedläggningen av Säve Flygplats en fullkomlig katastrof, ett vansinnigt tjänstefel.
I januari 2015 tog Swedavia beslutet att lägga ned Säve Flygplats med motiveringen att det skulle kosta alldeles för mycket att renovera den gamla avgångs- och landningsbanan. Själva pratade man om 250 miljoner kronor men i efterhand har det framkommit att kostanden för en renovering hade gått på ca 50 miljoner kronor.
Vid ett flertal tillfällen har jag skrivit om detta här på bloggen. Jag tycker att nedläggningen var helt fel. Jag anser nämligen att Göteborg och regionen behöver två flygplatser, varav en cityflygplats.
Faktum är att det var helt hål i huvudet och stort slöseri med pengar att lägga ner Säve.
Tänk om man istället hade satsat på att renovera och bygga ut flygplatsen.
Tänk vad bra det kunde blivit för Göteborg och hela regionen om man dessutom hade flyttat terminalen och parkeringarna till den stora leden. Då hade vi fått en cityflygplats som hade varit ett bra komplement till Landvetter.
Säve hade också varit en mycket bra resurs för näringslivet i en av landets mest intressanta regioner, med tanke på businessjet och affärsmän, som prioriterar snabbhet och tillgänglighet.
Samtliga dessa beslut är stort slöseri med pengar.
Om uppgifterna jag tagit del av stämmer blir det inte bara passagerare som drabbas. Även fraktflyget, som ökat kraftigt på senare tid, kommer att märka av Landvetters begränsningar.
Under de senaste åren har vi på NTEX, vid sidan av våra transporter på väg och till sjöss, satsat hårt på att utveckla vår flygverksamhet och nu är vi den elfte största aktören på flygfrakt i Sverige. I år räknar vi med att denna del kommer att omsätta över 100 miljoner kronor. Om uppgifterna gällande Landvetter stämmer ser jag en risk i att vi - liksom övriga aktörer - kan bli begränsade när det gäller frakter till och från Västsverige.
Helt klart är att hela regionens utveckling kan bli begränsad om Landvetter slått i taket gällande sitt miljötillstånd.