Politiskt maktspel bakom rapporter för nedläggning av Bromma flygplats
Jag blir så trött. Vad är det som händer?
Nu har politiker, stadsanställda tjänstemän och en näringslivsorganisation, som gjort en helomvändning, kommit fram till att det blir jättebra att lägga ner Bromma flygplats. Det är helt vansinnigt.
Ett land som Sverige med en huvudstad av Stockholms storlek behöver två flygplatser, varav en cityflygplats. Jag är säker på att flyget – inom några år – kommer vara ett av de mest hållbara sätten att förflytta sig på. Då kommer vi djupt att ångra att vi lade ner Bromma på samma sätt som vi gjorde med Säve flygplats i Göteborg för några år sedan.
Frågan om Bromma är en känd strid mellan regeringspartierna, där Miljöpartiet kräver en förtida stängning av flygplatsen, samtidigt som Arlanda inte får ytterligare kapacitet. Samtidigt vill Socialdemokraterna i Stockholm stänga Bromma och bygga ut Arlanda.
Förra gången Bromma flygplats hotades av nedläggning var 2014 och då började jag skriva om vad jag tycker i denna fråga här på bloggen. Jag har inte ändrat uppfattning sedan dess. Det har däremot Stockholms Handelskammare gjort.
Från att ha varit en av de största pådrivarna för att behålla Bromma och bland annat presenterat en rapport om att 24 000 arbetstillfällen hotas om Bromma läggs ner, har man helt plötsligt ändrat åsikt.
I en nyligen publicerad rapport från Stockholms Handelskammare framgår det nämligen att man anser att en nedläggning av Bromma är det enda rätta. Hur är det möjligt?
Jag kan bara tolka det som att det handlar om politik och makt, exempelvis genom att Handelskammarens nuvarande kommunikationschef är f.d. pressekreterare på Centerpartiets riksdagskansli. Men den stora anledningen är att Handelskammaren styrs av stora bolag och det är de stora som vill lägga ner Bromma eftersom de mest flyger internationellt (Arlanda). Bland dem finns givetvis också SAS, som inte flyger på Bromma. Tillsammans vill de ha alla utvecklingspengar till ”sin” flygplats Arlanda.
Nästan samtidigt som Handelskammarens rapport offentliggjordes presenterade Swedavia en egen rapport på samma tema: ”Bromma är inte lönsamt i längden”. Den är tydligen beställd av regeringen (Näringsdepartementet). Det hävdar Rebecca Weidmo Uvell i sin blogg och jag väljer att tro henne.
Efter att ha haft kontakt med såväl Swedavia som Näringsdepartementet har Rebecca Weidmo Uvell fått tillgång till ett protokoll (offentlig handling) från ett möte mellan parterna i somras där det tydligt framgår att ”regeringen krävde att statligt ägda och styrda Swedavia skulle göra en rapport som bara fokuserar på att lägga ner Bromma av ekonomiska skäl”.
Det var alltså så det gick till när regeringen fick precis de rubriker i media man hade beställt på mötet i slutet av juni. ”Frågan om flygplatsens framtid har blivit het sedan Swedavia nyligen meddelat att det inte längre är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare till 2038.”
Allt talar för att det var näringsminister Ibrahim Baylan som beställt rapporten. Att sedan samme minister – i samband med att rapporten släpps till media – verkar vara förvånad över rapportens slutsatser är direkt osmakligt.
Alla vet ju att Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill lägga ner Bromma.
Jag är inte förvånad över att ingen av de två rapporterna tog upp något om:
- De miljarder kronor som nyligen investerats i Bromma.
- De över 20 000 arbetstillfällen som kommer att försvinna.
- Kostnader för nedmonteringen av själva flygplatsen
- Hur hållbart det kommer att bli att flyga i framtiden när nya miljösmarta bränslen tagits fram.
- Alla de medborgare på orter runt om i landet som kommer bli isolerade och hänvisade till tåg om de vill komma till huvudstaden.
- Att de batteridrivna flygplan som nu testas i Göteborg har en räckvidd på en dryg timma och således är perfekt för en cityflygplats som Bromma.
Jag hoppas verkligen att sista ordet inte är sagt; Sverige behöver Bromma! Vi och kommande generationer kommer att ångra en eventuell nedläggning.
Thomas Ström