Mycket tyder på att elnätet behöver förstärkas för att klara den växande elbilstrenden
För en tid sedan tog jag del av en intervju i Sveriges Radio med en professor vid Luleå tekniska universitet.
Där framgick det att man gjort intressanta upptäckter när det gäller vårt elnät. I ett så kallat stresstest har forskare vid universitetet identifierat att det svenska elnätet med största säkerhet behöver förstärkas för att klara den väntade boomen av fler elbilar.
Sarah Rönnberg är biträdande professor i elkraftteknik vid Luleå tekniska universitet. Hon förklarade för Sveriges Radio att det i deras test framkommit att det finns stor risk att lampor börjar blinka, mikrovågsugnar börjar låta och att annan elektronisk utrustning kan påverkas när allt fler ska ladda sina elbilar i vårt elnät.
Vid testet, som genomfördes i Arjeplog, medverkade förutom forskarna även representanter från kraftbolag. Tillsammans gjorde de i huvudsak positiva iakttagelser men Sarah Rönnberg menar att det behövs förebyggande åtgärder för att minska risken för sämre elkvalitet när elbilstrenden sätter fart på allvar.
Hon fick medhåll från kraftbolagens representanter, som var med för att se hur elnätet reagerade. Peter Söderström, chef vid Vattenfall eldistributions innovationsavdelning förklarade efteråt att en tydlig slutsats är att man förmodligen måste bygga ut elnätet mer än man tidigare tänkt.
Fler nyheter i debatten om elsparkcyklar
För ungefär en vecka sedan gick Voi, som är ett av företagen som hyr ut elsparkcyklar, ut och offentliggjorde att man i Köpenhamn stoppar sparkcyklarna från att användas på nätterna. Man gör det som en direkt åtgärd för att förhindra fyllekörningar och olyckor med bland annat otäcka huvudskador, vilket jag skrivit om här på bloggen för några veckor sedan..
Jag tycker att det är helt rätt.
Men min fråga är: När gör man samma sak i Sverige?
I nuläget har företaget nämligen inga planer på detta.
Thomas Ström