Förvånande hur få företag som förberett för Brexit - Vissa tycks tro att det inte berör dem!

Av: Thomas Ström 2021-01-18

Hur har ni märkt av Brexit? Förlorar ni mycket på Brexit? Nu blev det ju ingen tuff Brexit och då har det väl inte blivit så jobbigt som ni hade trott på NTEX?
Detta är bara några av alla de frågor mina kollegor och jag har fått efter årsskiftet. Svaret är enkelt: Det kommer bli jobbigare, mer tidskrävande och dyrare än tidigare.

Det mest uppseendeväckande är att så få företag är förberedda på vad Storbritanniens utträde ur EU egentligen innebär när det gäller transporter till och från de brittiska öarna.
Det gäller alla branscher. Och storlek på bolag. Faktum är att flera europeiska storbolag uppträder som om detta inte skulle beröra dem. Men det kommer det att göra. Var så säker. Flera företag kommer få ett chockartat uppvaknande. Och då pratar vi inte om någon kalldusch utan om ett rejält oförberett vinterbad.

Allra sämst förberedda är de engelska företagen. De har inte prioriterat det här överhuvudtaget. Det kommer få ödesdigra konsekvenser under året. Var så säker. ”Kommer vi verkligen behöva blanketter som dessa? Är det meningen att vi plötsligt ska behöva tulla och deklarera för dessa varor, som vi importerat eller exporterat på samma sätt i hur många år som helst?”
Ja, det är det. Och innan nya rutiner är på plats och denna byråkrati sker på ett enkelt och naturligt sätt kommer det att skapas kaos, köer och andra tidskrävande processer.

Under fjolårets sista månader passade många på att ”bunkra” varor och annat som de normalt importerar eller exporterar från GBR. Det har medfört att trycket vid Storbritanniens gräns och hamnar under årets första veckor varit mycket lågt. Faktum är att det är många år sedan som det var så lite trafik till och från Storbritannien under årets första veckor. Men redan har man vid gränskontrollerna avvisat ett flertal trailers och bilar som inte haft ordning på pappren för godset man haft med sig.
Och det kommer att bli värre. Vi får räkna med kaos och förvirring.

Men som jag sagt tidigare; vi på NTEX har förberett oss väl. Vi har redan tränat vår personal i och utanför Storbritannien för att möta den här utmaningen och för att hjälpa såväl gamla som nya kunder.

Thomas