Förarlösa lastbilar snart en verklighet
Som en lösning på problemet med våra framtida transporter arbetar allt fler med att få fram förarlösa lastbilar.
Tanken är att lastbilarna ska köra själva med hjälp av autopilot.
När man började prata om detta för några år sedan trodde jag att det var omöjligt.
Men nu tror jag banne mig att det kommer bli så.
I en av TV:s morgonsoffor diskuterade man nyligen boken 1984, som när den gavs ut 1949 ansågs vara science fiction. Personerna i soffan kom fram till att det i stora drag har blivit precis som George Orwell förutspådde. Speciellt gällde detta alla kameror som fotograferar oss i tid och otid, ”storebror ser dig”.
Som en förlängning på detta science fiction resonemang kommer nu förarlösa fordon. Volvo m. fl har redan presenterat sina prototyper av personbilar som kör själva. Men hur många vet att det redan nu finns förarlösa lastbilar? I USA har Daimler nu fått tillstånd att prova sin förarlösa semitrailer i delstaten Nevada.
Den nya Daimler Freightliner är konstruerad och utrustad för att kunna köra själv på motorvägar. En mänsklig chaufför kommer att ha full kontroll när fordonet är i stadstrafik.
Semitrailern kommer att köra i ett speciellt körfält, radarsensorer och kameror kommer att hålla koll på omgivande trafik.
Största fördelen med denna typ av fordon, enligt tillverkaren, är att förarna blir mer produktiva och mindre trötta.
Samtidigt som lastbilen kör på motorvägen kan föraren exempelvis göra nödvändigt pappersarbete på ett säkert sätt eller planera nästa resa.
I ett vidare perspektiv kommer dessa lastbilar även att kunna spara en hel del bränsle.
Forskningen och utvecklingen har alltså kommit långt.
Mycket talar således för att vi kommer att få se lastbilar som kör själva snabbare än vad många tror.
Det går inte att undvika att dra paralleller till romanen 1984.