Norskt krav på vinterdäck på trailers
Det är mycket kostnader som ska tas ut från svenska åkerier framöver. Vår nya regering har deklarerat att de ska införa kilomerterskatt, vilket jag kommer att återkomma till framöver.
I vårt grannland Norge har man för någon månad sedan bestämt att alla trailers över 3 500 kg ska ha vinterdäck. Detta är en förlängning av det krav som ifjol infördes på tunga lastbilar och dragbilar.
”Krav på vinterdäck är ett viktigt steg för trafiksäkerheten och framkomligheten.” Det säger Bodil Rønning Dreyer, direktör vid norska statens Vägväsen.
Och visst är det så. Men samtidigt undrar jag hur många olyckor man hade i Norge i fjol på grund av att själva trailern inte hade vinterdäck? Hur som helst förbudet träder i kraft den 1 januari 2015 och komemr sedan att gälla från 15 november till 31 mars.
De som förlorar på det här är åkerierna som kommer att få nyttja sig av posten ”Övrigt” i budgeten. En trailer har som bekant sex däck och varje däck j´kostar minst 5 000-6 000 kronor. Varje trailer kan alltså bli uppåt 40 000 kronor dyrare.
Jag tycker att initiativet är bra om det verkligen bidrar till en ökad trafiksäkerhet. Dessutom gäller det alla, norska som utländska trailers. Och det kommer att vara mycket enkelt för den norska polisen, som är utsedd kontrollmyndighet, att se om alla följer reglerna.
Till skillnad från här i Sverige drabbar förändringen alla. Här hemma inför man trängselskatt som bara drabbar den inhemska trafiken. Nu när man diskuterar kilometerskatt är jag rädd att det blir samma sak.
De med utländsk nummerplåt slipper betala. Så får det givetvis inte gå till.
För övrigt tycker jag att det är riktigt kul att se Frölunda Indians hockeykrigare på isen den här säsongen. Det var länge sedan man som supporter kunde gå till Scandinavium som serieledare.
Thomas Ström
Grundare och koncernchef NTEX