Tragisk händelse i Helsingborg drabbar all idrott framöver
Frölunda Indians har åkt ur hockeyslutspelet. Men det är en ganska världslig sak när man ser till vad som hände i Helsingborg i söndags, då en helt vanlig supporter och fyrabarnspappa på 43 år slogs ihjäl på öppen gata.
Det är oerhört tragiskt och något som fotbollen och säkerligen andra lagidrotter kommer att lida av lång tid framöver.
Vem vågar skicka sin tonåring på en fotbollsmatch i fortsättningen?
Jag har ingen exakt lösning men istället för att skylla på politiker, klubbarna och polisen tror jag att det är viktigt att de som verkligen utför de här handlingarna får ta ansvar och stå upp för det de håller på med. Kanske måste man börja med tillträdesförbud och anmälningsplikt på annan ort i samband med match för de personer det handlar om?
Sedan måste givetvis respekten för medmänniskorna bli större. Man kan ju inte bli ihjälslagen för att man har fel halsduk på sig.
Då har det gått för långt.
I detta sammanhang känns det svårt att skriva om något annat. Men jag vill ändå ge er en liten inblick i den undersökning jag läst om på IHM:s hemsida i förra vecka. Den handlade om vilken plats medarbetarna på olika företag i världen satte sina kunder på. USA, Finland, Frankrike och Storbritannien låg i topp när det gällde att fokusera på kunden som nummer ett.
Jag blev helt överrumplad av att svenska medarbetare, enligt undersökningen, hade kunden som det viktigaste på 54:e plats.
Jag undrar verkligen vilka 53 punkter de anser som viktigare. Utan kunden har man ju ingen verksamhet? Detta tankesätt är högst oroande för svenskt näringsliv.
Jag är dock övertygad om att ingen på NTEX har svarat på frågor i denna undersökning. Det känns tryggt.
Jag ska forska vidare och försöka ta del av hela undersökningen.
Om jag lyckas med detta återkommer jag i ärendet.
Kanske redan nästa vecka.
Thomas