Vad har hänt flight MH370?

Av: Thomas Ström 2014-03-27

Spekulationerna kring det försvunna planet Malaysian Airlines MH370, en Boeing 777-200, är många. Som gammal flyglärare och flygare/pilot följer jag händelseutvecklingen med stort intresse. Dessutom har ju vi på NTEX numera en hel del kunder som vi hjälper med just flygfrakt.

Har planet störtat i södra Indiska Oceanen?
Har piloterna störtat med flit?
Är det någon annan som tagit sig in i cockpit och tagit kommandot?
Har det inträffat en katastrof på planet som slagit ut all kommunikation?
Har man lyckats gå ner på något avlägset flygfält och lyckats gömma planet?
Hur sköter man i så fall all logistik för att hålla de drygt 200 passagerarna mätta och belåtna?
Lever de i så fall över huvud taget?
Osv.

Ja, listan över frågor är lång och ju längre tiden går desto svårare blir det att finna planet.

Mitt i all detta uttalar sig Malaysias premiärminister om saker som inte är bekräftade, vilket får till följd att man fått ändra sig ett par gånger. Detta gör naturligtvis de anhöriga till de saknade mycket upprörda. Jag förstår dem.

Hela historien är mycket märklig. Vad man med säkerhet vet är att transpondern och planets signalsystem har stängts av på exakt rätt ställe för att planet ska tappa kontakten med omvärlden. Enkelt uttryckt kan man säga att signalsystemen som finns ombord kopplats ur där det inte finns någon täckning, i ett litet tomrum mitt emellan två flygledningscentraler. För att klara detta måste man känna till området och ha god kunskap om hur saker och ting fungerar.

Jag är inte alls säker på att det är piloterna som gjort det här. Trots nya säkerhetsdörrar går det att ta sig in i cockpit och övermanna besättningen.

Det är inte heller omöjligt att planet är helt och att det finns någonstans.

Trots massmedias enorma bevakning och rapportering vet vi ännu inte allt i den här historien.  Vi vet till exempel inte om det pågår hemliga förhandlingar bakom lykta dörrar. 

Mitt stora intresse för flygning och väder kommer av att jag själv är utbildad flygare. Jag tog mitt flygcertifikat i mitten av 80-talet. Den praktiska flygdelen gjorde jag på svenska lyftfartsskolan i Nyköping. När jag väl var klar fanns det inga jobb i Sverige. Vi bestämde oss för att flytta till USA och jag konverterade alla certifikat till den marknaden. 

Efter några år var vi ett antal flyglärare som var på väg att gå över för att bli piloter på North West Airlines. Både min fru och jag hade fått arbetstillstånd och tanken var att vi skulle blivit kvar i USA. Men olika omständigheter gjorde att vi blev tvungna att flytta hem. Väl här var 25 procent av alla piloter arbetslösa. Då halkade jag in i transportbranschen igen. 

Det är alltså denna bakgrund som gör att jag är mycket intresserad av att få veta vad som hänt med flight MH370. Jag känner på mig att jag kommer att återkomma till detta framöver.

En annan och mycket trevligare händelse är slutspelet i Svenska Hockeyligan. I kväll håller vi tummarna för Frölunda Indians när de i den sjunde och helt avgörande kvartsfinalen tar sig an Linköping. Det hade suttit fint med en semifinal, som i så fall drar igång i nästa vecka.

Oavsett hur det går hörs vi igen nästa torsdag.

Thomas