Fel fokus av EU-parlamentariker

Av: Thomas Ström 2014-03-13

Nyligen vann Sverige och Finland en viktig etappseger mot de EU-länder som vill förbjuda tunga och långa bilar inom hela unionen. Förmodligen dröjer det ytterligare tre år innan det blir dags för omröstning och beslut. Fram till dess får vi fortsätta med lastbilar på mer än 40 ton och 18,75 meter på våra svenska vägar. 

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att vissa EU-politiker fokuserar på att vi i Sverige inte längre ska få använda oss av 25 meter långa fordon på vår inhemska marknad. Istället tycker man att vi ska krympa bilarna till någon slags EU-standard på mellan 18 till 19 meter. Det kommer att få enorma konsekvenser för såväl kunder som transportföretag. Vi på NTEX kommer inte drabbas speciellt mycket men jag tycker verkligen synd om de åkerier och logistikföretag i landet som satsat hårt på dessa ekipage de senaste åren.

Egentligen är det helt otroligt med tanke på den ständigt rådande miljödebatten. Att tvinga branschen att ersätta 25 meter långa långtradare med betydligt kortare och lägre bilar kommer leda till att det blir ännu fler lastbilar på vägarna. Det blir ju inte mindre gods som ska transporteras. Miljön kommer att bli den stora förloraren.

Nej, faktum är att jag tycker att detta är helt fel fokus. En annan viktigare fråga som EU-parlamentarikerna borde titta närmare på är att vi snart inte kommer ha några lastbilschaufförer kvar i EU.  Antalet chaufförer sjunker drastiskt för varje år. Flera aktörer på kontinenten dammsuger Östeuropa men det hjälper inte. En intressant sak jag tog del av nyligen är att det råder stor brist på chaufförer i Storbritannien.  De som för ett år sedan veckopendlade från exempelvis Polen och Rumänien har nu tackat nej. Orsaken är att de fått jobb på närmare i håll som exempelvis i Tyskland.

En annan spännande vinkel på problemet är en aktör från Baltikum, som numera enbart har chaufförer från Filippinerna. Det är för övrigt ett folk som jag har stor respekt för och som visat sig vara mycket lojala och arbetsamma. 

Det jag tycker är märkligt är att folk ska behöva flytta från Asien till Europa för att européerna ska få fram sina transporter.

 

Vi hörs om en vecka!

Thomas