Tips från läsekretsen: ”Tunneln i Hallandsåsen tog lika lång tid att bygga som Göta kanal”

Av: Thomas Ström 2015-12-04

Efter förra veckans inlägg om att Hallandsåsen äntligen invigs (8 december) fick jag ett flertal kommentarer. 
En av dem var mycket tänkvärd.
Den kom från Tommy Landin i Helsingborg, som gjorde en spännande jämförelse mellan tunneln genom Hallandsåsen och Göta kanal!

Jag tackar för tipset som gjorde att jag fick läsa på om ett av Sveriges absolut största byggprojekt genom tiderna.

När det gäller byggtiden är de båda infrastrukturprojekten faktiskt ganska lika. Det tog 23 år att färdigställa Hallandsåsen och 22 år att bygga Göta kanal.
Skillnaden är att kanalen byggdes på 1800-talet!
Närmare bestämt mellan 1810 och 1832. Tänkvärt i sammanhanget är att man på den tiden bara hade dynamit och spadar som hjälpmedel.

Visst har projektet vid Hallandsåsen handlat om att ta sig igenom berg men med tanke på de resurser som finns idag är det anmärkningsvärt att det skulle ta så lång tid.
Jag tycker att detta än mer understryker min tes om att man inte gjort ett omfattande och grundläggande projektarbete innan man drog igång. Man måste helt enkelt tagit mycket för givet innan borren sattes i berget.

Därför vill jag verkligen framhålla Baltzar von Platen och hans mannar som skapade vattenförbindelsen mellan Östersjön och Kattegatt. Lite roligt i sammanhanget är att den egentliga bakgrunden till projektet var att svenskarna tröttnade på att betala dyra tullavgifter till danskarna när man skulle passera den nuvarande svenska sydspetsen.

Kanalen är 19 mil lång. Av dessa är närmare nio mil sprängd och grävd kanal. Tillsammans med Göta älv och Trollhättekanal bildar den en 39 mil lång vattenväg tvärs över Sverige. Här återfinns också 58 slussar. Ett makalöst projekt måste man säga.

För övrigt vill jag ta tillfället i akt att gratulera Örgryte IS till platsen i Superettan efter kvalsegern mot Mjällby AIF. 

Vidare tycker jag att det är mycket roligt att följa Frölunda Indians framfart i SHL. Jag och många med mig väntar dock på den dagen och matchen när vi får se samtliga spelare i laget vara i toppform samtidigt.
Det är bara att hoppas att det kommer att inträffa under slutspelet, som jag ser fram emot med tillförsikt.
 


Bild: Ångbåten Venus vid Billströmmen , Göta kanal, 1898. Foto från Svenska Turistföreningen, fotograf: Axel Sjöberg