”ÄNTLIGEN”
Nu invigs tunneln genom Hallandsåsen
”Äntligen!”
Den här gången inleder jag med Gert Fylkings klassiska citat då han under flera år i direktsänd radio förmedlade Svenska Akademins tillkännagivande av året Nobelpristagare i litteratur.
”Äntligen”. Den 8 december invigs tunneln genom Hallandsåsen.
Trafikverket kallar det för ”Sveriges mest utmanande infrastrukturprojekt”. Det kan jag förstå att man tycker. Ingen hade väl trott att det skulle ta 23 år! Men inom kort är det alltså dags att öppna dubbelspåret som ökar kapaciteten från fyra till 24 tåg per timme. Det innebär mer efterlängtad godstrafik, samtidigt som störningarna på Västkustbanan reduceras.
Jag är helt enig med Trafikverket om att de två 8,7 km långa parallella tunnlarna genom åsen kommer att betyda mycket för resenärer och näringsliv, såväl lokalt som regionalt och nationellt.
Men till vilket pris?¨
För en tid sedan såg jag en lista över världens sämsta infrastrukturprojekt när det gäller att få valuta för investerade pengar. Tunneln genom Hallandsåsen var med på den.
Från början budgeterades tunneln till 585 miljoner kronor. Slutnotan landar på 10,8 miljarder! Detta trots att man – som jag tror - ”mörkat” en hel del. Jag tror faktiskt att vissa kostnader i projektet hamnat på andra konton.
Bakgrunden till denna otroliga nota är att man inte gjort projektarbetet ”från grunden”.
En annan negativ sak för oss som följt tunnelbygget genom åren är att vi fått lära oss namnet Rhoca Gil.
Det var ett effektivt tätningsmedel som i mitten av 90-talet användes för att täta tunneln från inläckande vatten. Vattnet i bäckar och brunnar på åsen försvann. Rhoca Gil tätade bra men orsakade utsläpp av akrylamid. Kor och fiskar blev förlamade och dog. Tunnelarbetare fick nervskador. I oktober 1997 stoppades tunnelbygget med utredning och efterföljande sanering som följd. Sedan dröjde det till 2004 innan arbetet i tunneln startade igen.
Men visst får den färdiga tunneln flera positiva effekter.
Förutom ökad godstrafik kommer den att öka alla typer av relationer mellan Skåne och övriga landet.
Ett exempel är att man fram till nu kunnat höra i stort sett alla landets dialekter på Halmstads centralstation. Förutom skånska! Orsaken till detta är att det varit närmast omöjligt att ta tåget från Malmö, Helsingborg eller Ängelholm till Hallands största stad. Från den 13 december, då tågen börjar trafikera tunneln, blir det ändring på detta.
Mot bakgrund av hur det här projektet utvecklats och vilka enorma pengar det kostat jämfört med ursprunglig budget tycker jag att man ska ta sig en extra funderare på om man verkligen ska driva igenom Västlänken på det sätt man nu tänkt göra.
Jag hoppas verkligen att man projekterat från grunden.
Annars är risken stor att Sveriges näst största stad kommer att bli helt förlamad under en väldigt lång tid.
Foto: Tunnel med färdigt spår / Trafikverket