Fritt fram att göra regelbrott i trafiken! 1200 trafikpoliser har blivit 300 på två år
Allt fler begår regelbrott i trafiken.
Ett tydligt exempel är statistiken över hur många som kör onyktra på våra svenska vägar.
Enligt trafikverket handlar det om åtskilliga tusen varje dag, fler än någonsin.
Orsaken till detta är att den svenska trafikpolisen monterats ned sedan omorganisationen för snart två år sedan.
Enligt Trafikverket dör det varje år ca 70 personer i alkohol- eller narkotikarelaterade trafikolyckor. Och siffran ökar stadigt.
Förklaringen är enkel; risken att åka fast har under de senaste två åren minskat dramatiskt.
Eller vad sägs om följande siffror?
Under 2009 gjordes 2,7 miljoner utandningsprov (alkoholkontroller) på våra vägar. Samma siffra i fjol var 1 miljon.
Bakgrunden är den omorganisation, som inleddes 2015 och som är den största inom polisen på 50 år. Kritiken har varit stor, inte minst bland poliserna själva.
I samband med denna bestämdes att man inte skulle ha kvar så många specialiserade poliser inom enskilda områden.
Istället skall varje polis kunna lite om mycket och på så sätt kunna användas till i stort sett allt. Men ytterst få har tid över till att arbeta ute på våra vägar, de har fullt upp med att få sin tid att räcka till för att ta hand om andra brott och övervakningar.
Lägg där till att det för två år sedan fanns 1200 trafikpoliser i landet. Idag finns det 300. Samtidigt har trafiken ökat och regelbrotten i trafiken blivit fler. Det håller inte. Något måste göras.
Jag vet att polisen har en massa annat att göra men det går ju inte att lägga ner vissa viktiga delar, framförallt inte övervakningen av trafiken.
Det är helt vansinnigt. Och värre blir det.
De styrande inom Rikspolisstyrelsen försvarar sig med att det nu kommer att bli ett trendbrott när det gäller antalet utandningsprov, att man är säker på att siffran kommer att börja öka igen. Vad är det för argumentation?? Det har ju minskat med 1,7 miljoner på nio år! Klart att siffran förr eller senare ökar.
Dessutom säger man att det ökade antalet fartkameror bidragit till lägre hastigheter och att man lyckats bötfälla fler fartsyndare. Jag är tveksam till detta. Det ska bli spännande att ta del av den statistiken framöver.
Men om det nu är så att fartkamerorna är en stor inkomstkälla tycker jag att dessa pengar ska gå oavkortat till trafikpolisen. Dessutom hoppas jag att man så snart som möjligt tänker om och sätter in fler poliser som enbart arbetar med trafikövervakning.
Jag vill se fler poliser på våra vägar.
Foto: Polisen