”Allting går att sälja med mördande reklam – kom och köp konserverad gröt”
Postnords senaste annonskampanj är som den gamla visan
Under de senaste veckorna har jag börjat tänka på Ulf Peder Olrogs visa från 40-talet.
Visan heter Konserverad gröt och handlar om några oseriösa herrar som säljer konserverad gröt tillverkad av vassla och sågspån.
Visan är fortfarande aktuell eftersom den skapat talesättet ”Allting går att sälja med mördande reklam – kom och köp konserverad gröt”. Talesättet används om försäljare med välsmort munläder eller oseriösa marknadsförare som säljer skräp.
Visan går att höra på youtube genom att klicka här.
Anledningen till att jag kommit att tänka på visan är att jag under våren noterat att Postnord inlett en charmoffensiv med ”egenproducerat” redaktionellt material på betald annonsplats i olika medier. Bakgrunden är givetvis att man vill försöka tvätta bort det dåliga rykte bolaget fått efter de senaste årens hårda kritik.
Vi har sett det tidigare; statliga bolag försöker få bort negativ publicitet genom stora annonskampanjer som finansieras med skattepengar. Skillnaden nu jämfört med förr är att Postnord använder sig av filmer och artiklar som är lätt att förväxla med det riktiga redaktionella materialet. Jag tycker att det är skrattretande.
Just nu har Postnord en kampanj på Dagens Industris hemsida, di.se, under vinjetten: ”Innehåll från Postnord” ANNONS finns en rubrik som till utseendet är förvillande lik huvudtidningens allt övriga material.
Hittills har man köpt annonsutrymme på di.se för följande material:
Hållbarhet är nyckeln för Scania
Lindex hårda krav på Logistiken
Sveriges första eldrivna lastbil
En postmarknad i ständig förändring
Denna kampanj har kostat stora pengar, dels i produktion, dels i form av annonsutrymme.
Vilka andra svenska företag som arbetar med logistik och transport skulle ha råd med detta?
Inte många. Men Postnord har ju skattepengar.
Den läsare som tar sig igenom hela texterna (läs propagandan) och kommer till botten på sidan kan notera en röd knapp där det står Postnord. Trycker man på den hamnar man ibland de artiklar DI:s egna journalister skrivit. Och där finner man sanningen i form av rubriker som exempelvis:
Miljonbonusar till toppar i krisande Postnord
Postnord begär fem miljarder i krisstöd
Regeringen jobbar på krisplan för Postnord
Det är alltså innehållet i dessa artiklar Postnord nu vill få oss att glömma med sin kampanj.
Bland vissa kommer det nog att fungera.
”Allting går att sälja med mördande reklam.”