”Väljarna vet inte alltid sitt eget bästa”

Av: Thomas Ström 2018-08-31

Makten korrumperar – nya förslaget kräver 20 000 nyrekryteringar

 

Det är bara att konstatera; makten korrumperar. 
Socialdemokraternas senaste utspel om en extra familjevecka är bland det värsta valfläsk jag sett. 
Men så här blir det när man anser sig untouchable och tror att man kan göra vad man vill.

Uppskattningsvis är det 900 000 föräldrar som kommer ta del av familjeveckan. Statens kostnad blir 5 miljarder men hur blir det för näringslivet? Företagens kostnad uppskattas till mellan 32-40 miljarder kronor.
Men inte nog med det. Vem ska utföra jobbet istället för den som är ledig? Blir detta verklighet och alla tar ut sin familjevecka kommer det att skapa ytterligare 20 000 arbetstillfällen. 
Var ska man hitta dem? Det är redan nu stora problem inom vissa branscher när det gäller att hitta kompetens.
I slutändan kommer det medföra att svenskt näringsliv tappar i produktion och leverans.
Nej, för guds skull. Vi får verkligen hoppas att familjeveckan inte blir verklighet.

Men sittande regering kanske har samma inställning som förra infrastrukturministern som i samband med något tokigt förslag yttrade den underbara frasen: ”Väljarna vet inte alltid sitt eget bästa.” 
Men hon är inte ensam om att tycka så här. Jag är övertygad om att ett stort antal av alla riksdagsledamöter, oavsett partitillhörighet, ibland har denna inställning.

Ser man till de problem vi idag har i samhället blir man förbannad. Politikerna bara pratar och pratar. De gör ju ingenting åt problemen.
Inom näringslivet löser vi problem för att komma vidare men inom politiken bara pratar de.

Avslutningsvis kan jag inte låta bli att ta upp en annan sak som irriterar mig. Miljöpartisten Gustav Fridolin flyger mellan Bromma och Arlanda. Ja, du läste rätt. Jag har mycket säkra källor som bekräftar att utbildningsministern vid ett antal tillfällen flyger mellan de två flygplatserna i huvudstaden.
Är det att leva som man lär?
 

Läs mer...   Kommentarer

Sluta med bedrägeri och ockerräntor

Av: Thomas Ström 2018-05-25

 Sänk tilläggsavgiften på trängselskatten

 

Om du varit i Stockholm eller Göteborg med bilen på senare år har du blivit medveten om trängselskatten.
Tillhör du dessutom någon av alla dem som missat att betala räkningen i tid har du fått försenings- och tilläggsavgift på 500 kronor per tillfälle.
Fram till nu har staten tagit in 1,2 miljarder kronor via dessa straffavgifter.
Om ett privat företag hade gjort något liknande skulle det blivit dömt för ockerräntor och bedrägeri.

Bakgrunden är att om du som bilägare glömmer att betala in trängselskatten i tid får du en tilläggsavgift på 500 kronor, även om den ursprungliga kostnaden bara är 10 kronor. Det betyder en straffavgift på drygt 5000 procent. Skulle ett privat företag gjort något liknande hade det fått stänga och ta ner skylten. Företaget hade blivit klassat som bedragare. Men inte staten. Den bara fortsätter att håva in ca 200 extra miljoner kronor om året.

Under längre tid har både Transportstyrelsen och Skatteverket påtalat att det är olämpligt att ta ut en försenings- och tilläggsavgift på flera tusen procent. Men varken den förra eller nuvarande regeringen har gjort något åt saken. Man ser det som en extra inkomstkälla.

I Stockholm infördes trängselskatten 2007 och i Göteborg 2013. Inför starten i Göteborg föreslog en statlig utredning att reglerna skulle ändras. Förslaget byggde på att man först skulle ta ut 100 kronor i förseningsavgift och – om inte den betalades – en tilläggsavgift på 500 kronor.
Men trots utredning och förslag har ingen minister gjort något åt saken.

Tilläggsavgiften är ett ganska vanligt ämne i motioner i riksdagen. Senast var den 23 mars i år då Lars Beckman (M) lämnade in en skriftlig fråga i ärendet till finansminister Magdalena Andersson. Den 4 april lämnade hon följande skriftliga svar på Riksdagens hemsida:  
”Medel motsvarande intäkterna från trängselskatten, inklusive intäkter från tilläggsavgifter, går till angelägna infrastruktursatsningar. Om tilläggsavgiften skulle sänkas så innebär det att andra pengar måste skjutas till inom ramen för trängselskattesystemet. Det handlar då om ökad upplåning eller om höjningar av trängselskatten.”

Med andra ord räknar alltså staten i sin budget med försenings- och tilläggsavgifter av trängselskatten! Verkar det verkligen klokt?
Nej, gör om och gör rätt.
Gör som den statliga utredningen kom fram till för fem år sedan; först en rimlig förseningsavgift på ca 100 kronor och därefter en tilläggsavgift på 500 kronor.
Då slipper ett stort antal bilägare känna sig lurade.

Kommentarer

”Bohuslän – Europas soptipp” Fler uppmärksammar plasten i havet

Av: Thomas Ström 2018-05-18

För ett par veckor sedan skrev jag om all plast och annat skräp som väller upp på stränderna i Bohuslän, en strandsträcka som är en av de skitigaste i Europa.
Nu börjar även fler uppmärksamma detta.
En aktör som gjort det är tidningen GT/Expressen.

Ett reportageteam har gjort ett nedslag hos strandstädare på Tjörn och det de rapporterar om är helt ofattbart. Längs Bohuskusten flyter det in fem badkar med skräp i timmen. Det har gått så långt att strandstädarna, som stundtals tycker att det de håller på med är tröstlöst, döpt en av vikarna på Tjörn till ”Katastrofviken”.

 

Här följer några utdrag ur GT/Expressens artikel:

"Katastrofviken" är belägen sydost om Tjörn, men den är på inget sätt unik. Varje timme, året runt, flyter det i land skräp motsvarande fem fulla badkar på Bohuskusten. Majoriteten av skräpet, omkring 90 procent, är plast av olika slag.

Totalt rör det sig om cirka 7 000 kubikmeter plast per år, enligt stiftelsen Håll Sverige Rent, vilket gör Bohuskusten till en av de skräpigaste kuststräckorna i hela Europa. Problemet är så pass allvarligt att Bohuslän ibland har kallats för "Europas soptipp".

– Vi hittar ofta döda fåglar med magarna fulla med plast. Det är så att man får tårar i ögonen, när man tänker på att det är vi människor som är orsaken till det, säger strandstädaren Johan Eyssen till GT/Expressen.

 

Min personliga undran är hur lång tid det tar innan människan kommer att drabbas av det här. För fortsätter det så här kommer snart ett av Sveriges populäraste turistmål att vara obrukbart. Vem kommer vilja eller våga att bada på västkusten i framtiden.

Tänk på det när du kastar din skit i havet nästa gång!!

Här kan du läsa hela artikeln i GT/Expressen.

Kommentarer

Nu måste man förboka tid för nytt pass i stora delar av landet

Av: Thomas Ström 2018-04-13

Jag är van vid att man kan sticka förbi passpolisen, fylla i sina uppgifter, ta en bild, skriva under och några veckor senare hämta upp det nya passet.
Men så är det inte längre, åtminstone inte i Göteborg.

Från och med den 9 april ska man via internet förboka sitt besök på passexpeditionen. Och då gäller det att vara ute i god tid vill jag lova. När jag gick in den 9 april var den första tillgängliga tiden den 27 maj!

I vintras blev jag medveten om att det är dags att fixa ett nytt pass. Eftersom jag ska på utlandsresa i början av juni åkte jag förbi passpolisen i slutet av mars. Där var det fullt kan jag lova.

När jag väl hade tagit mig igenom folkmassan och tagit min nummerlapp kunde jag surt konstatera att det var närmare 200 före mig i kön.
Jag insåg snart att det här besöket inte skulle ta den där halvtimmen jag varit van vid de senaste gångerna jag ordnat ett nytt pass. Det skulle ta 2-3 timmar.

När jag i förra veckan gjorde ett nytt försök var det samma sak och det var då jag blev uppmärksam på att man från och med i måndags måste förboka mitt besök på passexpeditionen.

Efter att ha pratat lite med bekantskapskretsen om detta har jag fått klart för mig att man tydligen haft det så här i Stockholm sedan tidigare. Och jag kan förstå det med tanke på att det är en miljonstad men att det ska behöva vara så här i övriga landet tycker jag är riktigt dåligt. Något är fel.
Förmodligen är det ännu ett tecken på Polisens ökade arbetsbörda och bristande resurser i kombination med den växande folkmängden.

Nu kommer jag inte hinna vänta på den förbokade tiden. I värsta fall kan man ju ordna med ett sådant där provisoriskt pass på flygplatsen, men det är väldigt dyrt i förhållande till den månad det gäller.

Nej, det får bli en tur till Uddevalla istället. Där har de fortfarande drop-in.

Och sedan är det bara att acceptera att allt i framtiden ska skötas via webben. 

Kommentarer

NU FÅR DET VARA NOG!!

Av: Thomas Ström 2018-04-06

Ett lastbilslass plast töms i haven varje minut

 

Jag gillar att vara på och nära havet och därför handlar mycket av min fritid om båtliv och fritidshus i skärgården.
Men på senare år har denna fantastiska miljö förändrats dramatiskt. Problemet stavas PLAST.
Varje vår ser jag otroligt mycket plast som flyter omkring och väller upp på våra stränder. Och i år är det mer än någonsin.
Det är helt vansinnigt.

Enligt Världsnaturfonden hamnar åtta miljoner ton plast i våra hav varje år. Det motsvarar ett lastbilslass per minut!!
Nu måste vi göra någonting åt detta.
Sluta att slänga skräp och framförallt plast i våra hav och vår natur.

Förutom att det ser förfärligt ut har det en enorm negativ påverkan på vår natur och miljö. Om vi fortsätter på den inslagna vägen kommer det att finnas mer plast än fisk i våra hav år 2050. Det är om drygt 30 år.

Vissa havslevande djur som t ex havssköldpaddor äter plastpåsar i tron att det är maneter. Fiskar fastnar i herrelösa fisknät och kvävs till döds och fåglar fastnar i olika plastartiklar och dör. Listan kan göras lång.

I förlängningen är jag övertygad om att vi även kommer konstatera att människor dör på grund av all plast i våra hav. Det är till följd av två anledningar: mikroplast och mindre syreproduktion.

I höstas tog jag del av en undersökning som visade att 83 procent av världens dricksvatten är förorenat med mikroplast. Samtidigt får fiskarna, som vi äter, i sig dessa små plast-partiklar. I sin jakt på plankton luras de att äta fullt med mikroplast som passerar. Ingen vet ännu hur plasten kommer att påverka människan. Men vad tror du själv? Hur bra kan det vara att få i sig plast? Vilka sjukdomar kommer att utvecklas i våra kroppar på grund av den?

Jag är övertygad om att vetenskapen inom några år kommer ha svar på dessa frågor. Tyvärr tror jag inte att de är positiva.

I förlängningen finns det även risk att plasten kommer att bidra till att algerna i havet dör, vilket skulle orsaka ännu större komplikationer.

För en tid sedan tog jag del av en skrift med Angela Wulff, professor i marin ekologi vid institutionen för biologi och miljövetenskap på Göteborgs universitet. Då fick jag klart för mig att närmare hälften av syret i vår atmosfär kommer från havet och dess alger.
Frågan är vad som händer om algerna dör och syreproduktionen halveras?

Nej, sluta att använda påsar och engångsartiklar i plast i så stor utsträckning som möjligt.
Måste du använda dem så se för guds skull till att de inte hamnar i våra vattendrag!!

Kommentarer

Säkra källor hävdar att Landvetter måste investera 500 miljoner för fortsatt utveckling

Av: Thomas Ström 2018-03-05

 

– Nu skulle det varit bra att ha haft kvar Säve

 

Nyligen tog jag del av intressant information, som jag sedan kontrollerat vidare.
Enligt säkra källor har det framkommit att Landvetter Flygplats har slagit i taket när det gäller sitt miljötillstånd.
Framöver kan flygplatsen inte ta emot fler bolag som vill öppna nya linjer till och från Göteborg.
För att kunna utöka kapaciteten talas det om en investering på 500 miljoner kronor.
Om detta stämmer är nedläggningen av Säve Flygplats en fullkomlig katastrof, ett vansinnigt tjänstefel.

I januari 2015 tog Swedavia beslutet att lägga ned Säve Flygplats med motiveringen att det skulle kosta alldeles för mycket att renovera den gamla avgångs- och landningsbanan. Själva pratade man om 250 miljoner kronor men i efterhand har det framkommit att kostanden för en renovering hade gått på ca 50 miljoner kronor.

Vid ett flertal tillfällen har jag skrivit om detta här på bloggen. Jag tycker att nedläggningen var helt fel. Jag anser nämligen att Göteborg och regionen behöver två flygplatser, varav en cityflygplats.

Faktum är att det var helt hål i huvudet och stort slöseri med pengar att lägga ner Säve.
Tänk om man istället hade satsat på att renovera och bygga ut flygplatsen.
Tänk vad bra det kunde blivit för Göteborg och hela regionen om man dessutom hade flyttat terminalen och parkeringarna till den stora leden. Då hade vi fått en cityflygplats som hade varit ett bra komplement till Landvetter.

Säve hade också varit en mycket bra resurs för näringslivet i en av landets mest intressanta regioner, med tanke på businessjet och affärsmän, som prioriterar snabbhet och tillgänglighet.
Samtliga dessa beslut är stort slöseri med pengar.

Om uppgifterna jag tagit del av stämmer blir det inte bara passagerare som drabbas. Även fraktflyget, som ökat kraftigt på senare tid, kommer att märka av Landvetters begränsningar.

Under de senaste åren har vi på NTEX, vid sidan av våra transporter på väg och till sjöss, satsat hårt på att utveckla vår flygverksamhet och nu är vi den elfte största aktören på flygfrakt i Sverige. I år räknar vi med att denna del kommer att omsätta över 100 miljoner kronor. Om uppgifterna gällande Landvetter stämmer ser jag en risk i att vi - liksom övriga aktörer - kan bli begränsade när det gäller frakter till och från Västsverige.

Helt klart är att hela regionens utveckling kan bli begränsad om Landvetter slått i taket gällande sitt miljötillstånd.

Kommentarer

Tror inte på drönartaxi i tusental

Av: Thomas Ström 2018-02-05


För att göra framtidens stadstransporter snabbare och smidigare än i dag planeras det nu för att bygga stora flottor med taxidrönare.
Jag är skeptisk.
Min piloterfarenhet säger mig att det kommer att bli väldigt blåsigt.
Håll i stormhatten gott folk.

Uber planerar för ett taxifordon med plats för fyra personer. De första testerna ska starta 2020 i Dallas och Los Angeles. Men Uber är inte ensamma om att ha högt flygande planer. Både kinesiska och tyska intressenter är inne på samma linje. 
I Kina har ett uppstartsbolag med namnet E-hang utvecklat en självkörande drönare, som de planerar att börja testa i Dubai redan i år.

Drönaren har plats för en person och är utrustad med ett automatiskt navigeringssystem för flygningar längs olika förprogrammerade rutter som passageraren kan välja mellan. Detta drönarfordon har testats i utkanterna av Kanton i södra Kina.
– Vi kommer att påbörja massproduktionen av våra passagerardrönare tidigt nästa år. Planen är att ha en automatiserad produktionslina på plats under 2018 för att kunna skala upp tillverkningen, säger E-hangs vd Hu Huazhi till Bloomberg.

Men som sagt; jag är högst tveksam till att detta verkligen kommer att fungera. Jag har visserligen inga vetenskapliga bevis men det jag lärt mig under utbildningen och åren som trafikpilot säger mig att det inte kommer att fungera om flera tusen fordon ska samsas i luftutrymmet i och kring en stor stadskärna. 

Jag tänker främst på hur mycket luft det går åt för att pressa upp en flygplanskropp. Med åtskilliga farkoster går det åt massor och det kommer att råda styv kuling eller storm i city i samband med rusningstrafik.

Som sagt; håll i stormhatten gott folk!

 

Kommentarer

Det saknas flera hundra tusen chaufförer i Europa

Av: Thomas Ström 2017-12-01

Nu krävs krafttag för rekrytering av ungdomar

 

Lastbilschaufförer är en bristvara i stora delar av Europa.
I Sverige pratas det akut om 7 000-10 000 chaufförer.
I Polen är motsvarande siffra 100 000 och i England och Tyskland handlar det  sammanlagt om 65 000.
Bristen på chaufförer har nu resulterat i att flera åkerier tvingas tacka nej till uppdrag på grund av att de saknar personal.
I förlängningen kan det komma att medföra att butikshyllor gapar tomma och att internetköpare får vänta extra länge på sina leveranser.

Bristen på chaufförer är historisk. Enligt Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, TYA, räknar man med att det kommer att behövas 50 000 nya lastbilschaufförer i Sverige under de närmaste tio åren.

Orsaken till problemet är flera. Några exempel är pågående högkonjunktur, blomstrande e-handel och att äldre chaufförer gått i pension sedan det infördes ett nytt yrkeskompetensbevis för ett år sedan. Många äldre avstod från ”uppdateringen” vilket resulterat i att de inte får fortsätta. 

Men den största orsaken är att det utbildas för få nya chaufförer. Och anledningen till det är att gymnasieskolans transportprogram haft svårt att rekrytera nya elever de senaste åren. Helt klart är att något radikalt måste göras för att få fler ungdomar intresserade av chaufförsyrket.

En annan anledning är att Arbetsförmedlingen inte kunnat utbilda arbetslösa till lastbilschaufförer under det senaste året. Och orsaken till det ska jag återkomma till i kommande blogginlägg. Det handlar nämligen om att det ”har varit problem med myndighetens upphandling av just yrkeschaufförsutbildningen”

Kontentan är att det krävs krafttag från hela branschen för att få fler ungdomar intresserade av transportbranschen och jobbet som chaufför.

Kommentarer

Beklämmande konsekvenser av hamnkonflikten

Av: Thomas Ström 2017-11-10

Orsakar nu även 124 ton mer koldioxid varje dag

 

För några veckor sedan skrev jag om vilken skada konflikten i Göteborgs hamn har haft för det svenska näringslivet.
I helgen tog jag del av en artikel i Svenska Dagbladet, där det tydligt framgår att den även har en stor negativ klimatpåverkan.
Enligt Svenska Dagbladet orsakar konflikten 124 ton mer koldioxidutsläpp varje dag!

Orsaken är att företagarna inte längre litar på hamnen. Man är orolig för att det ska bli nya bråk och problem med sitt gods. Därför har man slutat att skeppa sin saker ända fram till Sverige och Göteborg. Istället väljer man att lasta om godset på lastbil redan i andra europeiska hamnar, som till exempel Hamburg och Rotterdam. 
En resa på mellan 65 och 100 mil, bara på grund av att industrin inte längre kan lita på hamnen i Göteborg.

I år är containervolymen i Göteborgs Hamn den lägsta på mycket länge. Årets tredje kvartal visar på en minskning med 28 procent jämfört med samma period 2016.
I ett pressmeddelande säger hamnens VD, Magnus Kårestedt:
– Trots att containerterminalen kunnat hantera det gods som passerat i princip störningsfritt under hela tredje kvartalet så ser vi ett enormt volymtapp. Det är tydligt att industrin inte återfått förtroendet för hamnens containerterminal.

För egen del tycker jag att det är beklämmande att konflikten ska behöva få så här stora konsekvenser. 

Risken är att industrin i framtiden inte vågar satsa i Sverige. Detta eftersom det finns väldigt få företag som numera arbetar med stora lager. Transporterna måste helt enkelt fungera och i det sammanhanget är Göteborgs Hamn mycket viktig för hela landet.

Nu är det tillsatt en utredning som ska se över om lagstiftningen behöver förändras. Men den ska inte vara klar förrän i maj. Frågan är om det är för sent?

Kommentarer

Det blev som jag skrev 2015:

Av: Thomas Ström 2017-11-03

Inte ett enda fartyg har ställtS till svars på tre år!
Forskare visar att tio procent av rederierna fuskar

 

Den första januari 2015 skärptes reglerna när det gäller svavelhalterna i marina bränslen för fartyg i Nordsjön och Östersjön från 1 procent till nästan 0. 
I samband med detta skrev jag att det var en bra tanke men att det är ett slag i luften, då man inte utsett någon som ska ha till uppgift att kontrollera att kravet efterföljs och att ingen fuskar.
Nu har första uppföljningen kommit; inte ett enda fartyg har ställt till svars på tre år!

I en undersökning gjord av forskare på Chalmers framgår det att vart tionde fartyg bryter mot reglerna. I rapporten visar forskarna också på ett mönster. Ett antal rederier verkar ha satt i system att fuska. Fartyg som sällan åker i de aktuella områdena har oftare högre utsläpp. Detsamma gäller fartyg som är på väg ut ur den zon där de lägre utsläppshalterna gäller.

– Vi är en hårt konkurrensutsatt marknad och det här är rederier som vi konkurrerar med så det är klart jag blir besviken att se att det är så planerat. Det var nytt för mig och förvånande säger vice VD:n på branchorganisationen Svensk Sjöfart, Pia Berglund, till Sveriges Radio.

Trots fusket har inte ett enda fartyg ställts till svars för sina utsläpp i Sverige under de snart tre år som gått sedan regeländringen. En av orsakerna är att dagens regler anses för krångliga och att de som fått till uppgift att kontrollera att de efterlevs sedan tidigare har flera andra arbetsuppgifter.

2014 presenterade Transportstyrelsen ett förslag på en typ av administrativ avgift liknande böter för att lättare kunna straffa fartyg med för höga utsläpp men fortfarande har inget hänt.

Detta blir med automatik en tydlig signal till marknaden; det går att fuska utan någon påföljd. Därför finns det inget som talar för att de tio procenten av rederierna kommer att sluta med fusket.

Kommentarer

Om Ströms blogg

 

Välkommen till min blogg om transport och logistik och en del annat. Jag som skriver här heter Thomas Ström och är grundare av transportbolaget NTEX. Om du vill komma i kontakt med mig kan du skicka ett mejl till thomas.strom@ntex.se eller slå en signal på 0708-61 42 90.

Vi hörs och syns!

Mer  om Thomas Ström

Besök www.ntex.se